Krepšelis

Krepšelis tuščias

Roto virusas ir noro virusas: kaip apsisaugoti?

Kai kalbame apie virusines infekcijas, yra pora, kurių pavadinimus žinome kiekvienas – roto virusas bei jo “pusbrolis“ noro virusas. Bet kiek iš tikrųjų mes žinome apie pačius virusus ir jų keliamą pavojų mūsų sveikatai? Roto ir noro virusinės infekcijos, ypatingai vaikams bei kūdikiams, yra didžiausią nerimą keliančios ligos, dėl jų gebėjimo greitai plisti ir sukeliamų nemalonių simptomų. Būtent dėl šių priežasčių žinojimas apie roto ir noro virusų ypatumus, prevencines priemones bei gydymą yra esminis, siekiant užtikrinti tiek savo, tiek savo šeimos sveikatą.

Kas yra roto virusas?

Roto virusas (rotavirusas) yra sparčiai plintanti ir lengvai perduodama infekcinė žarnyno liga, kuria apytiksliai užsikrečia 90% vaikų. Šis virusas patekęs į žmogaus organizmą išskiria toksinus, taip sudarant rotavirusinį enteritą (žarnyno infekciją). Nors yra manoma, jog roto virusas apsiriboja tokiais simptomais kaip karščiavimas, viduriavimas bei vėmimas, šis virusas gali sukelti dideles sveikatos problemas, įskaitant vienas rimčiausių – dehidrataciją, elektrolitų disbalansą bei sutrikusią širdies veiklą, dėl gausaus skysčių praradimo. Nepaisant to, jog dažniausiai roto virusas pasireiškia jaunesniems, iki 5 metų vaikams – didelę riziką jis gali kelti ir suaugusiems.

roto virusas vaikams kudikiams

Kaip užsikrečiama roto virusu?

Roto virusas dažniausiai perduodamas fekaliniu-oraliniu būdu. Žmogaus organizme roto virusas gali būti aptinkamas, būtent išmatose, dar 2 dienas prieš simptomams pasirodant ir gali užsilaikyti dar 10 dienų, net po simptomų dingimo. Sergančiam žmogui nuėjus į tualetą virusas išsiskiria į aplinką su išmatomis, todėl nenusiplovus rankų arba nuplovus jas netinkamai kyla didelė grėsmė užkrėsti kitus. Paliesti įvairūs daiktai, maistas, gėrimai ar paprastas kontaktas užsikrėtusiojo su nesergančiu žmogumi – tampa pagrindiniai viruso šaltiniai.

Roto viruso simptomai

Dažniausi roto viruso simptomai yra šie:

• Karščiavimas
  • Vandeningas viduriavimas (stipresnis nei noro viruso metu)
  • Vėmimas
  • Vangumas
  • Pilvo skausmas

Tačiau vaikams, dėl mažesnio kūno svorio roto virusas gali sukelti spartesnį skysčių netekimą bei dehidratacijos simptomus. Tad nedelsiant į gydytoją reikėtų kreiptis jei Jūsų vaikui pasireiškė šie simptomai:

• Balta oda
  • Įdubusios akys
  • Ryškus sausumas burnoje
  • Sumažėjęs šlapimo kiekis
Ligos eiga

Roto viruso ligos eiga gali skirtis nuo žmogaus organizmo sveikatos būklės, amžiaus, imuniteto lygio ir kitų veiksnių. Pirmiausia roto virusas užsikrėtus gali būti aptinkamas išmatose dar prieš prasidedant simptomams. Vaikams infekcijos vystymosi eigoje pirmieji požymiai pasirodo lengvu karščiavimu, pilvo skausmais, ne dažnu vėmimu. Vėliau simptomai ima stiprėti, atsiranda viduriavimas, dažniausiai trunkantis nuo 5 iki 7 parų.

Dažnas atvejis kuomet vaikams pasirodo dehidratacijos simptomai, kuriuos pajutus nedelsiant reikia kreiptis į gydytoją. Simptomams pradedant lengvėti rotavirusas organizme išsilaiko dar iki 10 dienų, todėl užkrėtimo tikimybė išlieka ilgesnį laikotarpį. Suaugusiųjų žmonių simptomai būna žymiai lengvesni, nei vaikų.

roto noro viruso simptomai
Inkubacinis periodas

Roto viruso inkubacinis periodas yra dvi dienos. Žiema ir pavasaris yra metų laikai, kuomet tikimybė užsikrėsti roto virusu yra didžiausia, tačiau svarbu paminėti, jog ši infekcinė liga gali pasirodyti ir bet kada.

Kas yra noro virusas?

Noro virusas – dažniausia virusinė infekcinė žarnyno liga, kuri yra labai panaši į roto virusą, bet išsiskiria žymiai lengvesniais simptomais ir staigiu plitimu. Priešingai nei roto virusas, noro virusas trunka trumpesnį laikotarpį bei dažniausiai šia liga užsikrečia suaugusieji.

Kaip užsikrečiama noro virusu?

Noro virusas, taip pat kaip ir roto virusas, dažniausiai perduodamas fekaliniu-oraliniu būdu, tai reiškia, kad virusas patenka į organizmą per užterštą maistą, vandenį arba tiesioginį kontaktą su sergančiu asmeniu ar užteršta aplinka. Tai gali įvykti, pavyzdžiui, kai sergantis asmuo paliečia paviršių, kurį vėliau paliečia ir sveikas asmuo, arba per maistą, kuris buvo paruoštas užsikrėtusio asmens.

Noro viruso simptomai

Noro viruso simptomai yra labai panašūs į roto virusą:

• Viduriavimas (silpnesnis nei roto viruso metu)
  • Vėmimas
  • Pilvo skausmai
  • Karščiavimas

Esant silpnesniam imunitetui bei ligai progresuojant itin sparčiai gali kilti ir tokie simptomai, kaip:

• Vėmimas tulžimi bei krauju
  • Viduriavimas su krauju
  • Sąmonės sutrikimai
Ligos eiga

Noro viruso sukeltos infekcijos simptomai dažniausiai pasireiškia per 12 h. ar 2 d. po užsikrėtimo. Pagrindiniai simptomai apima pykinimą, vėmimą, pilvo skausmą, viduriavimą ir kartais karščiavimą. Liga paprastai trunka nuo vienos iki kelių dienų. Paprastai liga praeina savaime be gydymo, tačiau jei simptomai užsilaiko ilgesnį laiko tarpą, ypatingai, vaikams ir vyresnio amžiaus žmonėms – reikėtų kreiptis į gydytoją. Žmonės, kurie persirgo noro virusu, įgyja imunitetą, bet labai trumpam laikui, tad liga gali atsinaujinti.

Inkubacinis periodas

Noro viruso inkubacinis periodas gali būti trumpesnis nei roto viruso, dažniausiai jis trunka nuo 12 h. iki 2 dienų.

noro virusas

Kaip gydomos šios virusinės infekcijos?

Specifinio gydymo nuo rota bei noro virusų nėra. Taikomas palaikomasis, simptominis gydymas. Svarbiausias momentas – užtikrinti sergančiojo rehidraciją per os ar į/v tirpalais, atsiradusią po itin dažno vėmimo ir/ar viduriavimo. P9 klinikoje galite greitai ir efektyviai atstatyti skysčių ir elektrolitų disbalansą intraveninės terapijos pagalba.

Kada dažniausiai sergama roto ir noro virusais?

Dažniausiai tiek noro, tiek roto virusais sergama žiemą ir ankstyvą pavasarį. Žiemą žmonės dažniau būna uždarose patalpose, o tai palengvina virusų perdavimą per artimą kontaktą ar prisilietimą prie užkrėstų daiktų, tokių kaip: turėklai, durų rankenos, stalviršiai ir t.t. Šiltuoju metų laiku daugiau laiko praleidžiama viešose vietose, kur buriuojasi daug žmonių tokiu būdų galimybė užsikrėsti virusu taip pat padidėja.

Kaip apsisaugoti nuo roto viruso?

Norint apsisaugoti nuo roto viruso infekcijos, svarbu laikytis keleto pagrindinių higienos taisyklių:

• Dažniau plaukite rankas muilu ir šiltu vandeniu, ypatingai nepamirškite to daryti po kiekvieno apsilankymo tualete, prieš valgį, ir po buvimo viešose vietose.
  • Venkite artimo kontakto su sergančiais asmenimis ir jų aplinka.
  • Reguliariai dezinfekuokite paviršius ir daiktus ypatingai tuos, kurie yra dažniausiai liečiami, tiek Jūsų pačių, tiek kitų žmonių. Tualetas yra vieta, kurioje tikimybė užsikrėsti roto virusu yra didžiausia, tad ypatingą dėmesį skirkite tualeto kambario švarai palaikyti ir paviršių dezinfekavimui. Dezinfekcija yra viena esminių viruso pašalinimo galimybių.
  • Paskiepykite vaikus roto viruso vakcina, didžiausia tikimybė susirgti roto virusu su sunkiomis komplikacijomis turi vaikai bei kūdikiai, tad vakcina vaikams, kūdikiams yra esminė. Suaugusiems skiepų nuo roto viruso nėra.

Šios roto viruso prevencijos galimybės gali padėti apsisaugoti nuo užsikrėtimo bei išvengti varginančių šios ligos simptomų.

Ar egzistuoja skiepai nuo roto viruso?

Šiuo metu yra du skirtingi roto viruso vakcinos tipai skirti kūdikiams bei mažiems vaikams:

Rotaviruso vakcinos yra peroralinė – geriama vakcina. Kurios skiriamos tik kūdikiams ir mažiems vaikams, kaip dalis rutininės vakcinacijos programos.

Šios vakcinos padeda sumažinti roto viruso viduriavimo ir vėmimo riziką, taip pat mažina sunkių komplikacijų pavojų. Dažniausios vakcinos dozės yra 2-3, tačiau prieš pradedant vakcinaciją svarbu pasitarti su gydytoju. Rotovirusinės infekcijos vakcina yra įtraukta į Lietuvos vaikų skiepijimo kalendorių ir yra valstybės finansuojama. Suaugusiems vakcinų nuo roto viruso infekcijos nėra.

norovirusas

Apibendrinimas

Roto ir noro virusai yra gerai žinomi virusinių infekcijų pavadinimai, tačiau apie pačius virusus yra žinoma labai mažai. Šie virusai yra laikomi vienais iš dažniausiai pasitaikančių, virškinimo trakto infekcijų, sukėlėjų, kurie neapsiriboja tik vėmimu, viduriavimu bei pilvo skausmais. Šios ligos sukelia ir rimtesnes komplikacijas, ypatingai vaikams bei kūdikiams. Tad labai svarbu suprasti šiuos virusus, jų perdavimo būdus ir prevencines priemones, kad būtų galima sumažinti infekcijos riziką ir apsaugoti save bei savo artimuosius.

Kuom skiriasi Roto ir Noro virusai?

D.U.K

1. Koks gydymas skiriamas roto ir noro virusų atveju?

Dauguma atvejų roto ir noro virusų infekcijos išnyksta savaime per keliolika ar kelias dienas. Sunkesniais atvejais gali prireikti gydytojo konsultacijos ir tolimesnio gydymo.

2. Ar yra vakcinos nuo roto ir noro virusų?

Šiuo metu yra vakcina nuo rotaviruso infekcijos, kuri skiriama tik kūdikiams ir mažiems vaikams, kaip dalis rutininės vakcinacijos programos. Vakcinos nuo noro viruso bei vakcinos nuo roto viruso suaugusiems kol kas nėra.

3. Ką galima valgyti sergant roto virusu?

Sergant roto virusu rekomenduojama:

• Vartoti daugiau skysčių, įskaitant padidintą išgeriamo vandens kiekį, nesaldžias arbatas, sriubas.
  • Vengti riebių maisto produktų bei cukraus vartojimo.
  • Pasitarti su gydytoju dėl papildomo elektrolitų vartojimo kiekio bei tinkamų skysčių.
  • Laikytis subalansuotos mitybos.

4. Kaip atskirti roto virusą nuo apsinuodijimo?

Roto viruso simptomai dažniausiai prasideda palaipsniui, o apsinuodijimo maistu simptomai dažnai prasideda staigiai po užteršto maisto suvartojimo. Taip pat roto viruso simptomai trunka nuo kelių dienų iki savaitės, o apsinuodijimo maistu simptomai gali išnykti per kelias valandas arba trukti iki poros dienų.

Dalinkitės straipsniu: